Concert jazz Retracing Bartok

4 noiembrie 2018

Pianistul newyorkez de origine romana Lucian Ban, violistul american, nominalizat la premiile Grammy, Mat Maneri si legendarul saxofonist britanic John Surman, una dintre figurile cheie ale jazz-ului european din ultimele decenii, sunt invitati sa reimagineze prin limbajul improvizatiei si al jazz-ului contemporan extraordinara arhiva de cantece populare romanesti colectate de Bela Bartok, la inceputul secolului XX, si sa le readuca in atentia publicului de azi printr-o serie de concerte, ateliere si discutii publice.

Nascut la Sanicolau Mare, jud. Timis (25 martie 1881), intr-o familie de invatatori, aici isi traieste primii 7 ani din viata, aici a vibrat pentru prima data la sunetul pianului, si tot aici a facut cunostinta cu muzica lautareasca, insa destinul sau de artist progresist, in cautarea stilului personal si a unui limbaj original, il va purta pe continente diferite, in laborioase calatorii de cercetare a radacinilor muzicii. Pentru inceput, in 1906, face prima sa expeditie in zonele Ungariei de nord, actiune din care a rezultat o culegere prefatata de Zoltan Kodaly si intitulata 20 de cantece populare maghiare. Urmeaza o perioada intensa de culegere pe teren si sistematizarea stiintifica a folclorului slovac, romanesc, ucrainean, bulgar, turc si arab, calatoriile de studiu ale lui Bartok extinzandu-se in nordul Africii, Anatolia si Laponia. Incepand cu 1907, Bela Bartok intreprinde o serie de calatorii de cercetare in Transilvania si Banat, inregistrand si documentand cea mai mare colectie de cant popular romanesc de pana azi – peste 1.300 de cantece instrumentale si vocale. Bartok a pus astfel bazele etno-muzicologiei moderne.

Proiectul Retracing Bartok este conceput ca o celebrare a extraordinarei diversitati si bogatii a muzicii romanesti traditionale, fiind in acelasi timp o reflectie artistica asupra transformarii cantului popular in cultura contemporana si o reconstituire a povestii lui Bela Bartok in Romania si a dragostei lui pentru muzica din aceasta parte a lumii. Cu greu ar fi putut fi alcatuit un grup mai potrivit pentru aceasta misiune de a aduce vechile cantece populare in secolul XXI, decat cel bazat pe parteneriatul intre pianistul Lucian Ban si violistul Mat Maneri care isi unesc fortele cu John Surman, lider al unei generatii de muzicieni de jazz care au extins in mod crucial orizonturile muzicii de jazz in ultimele trei decade ale secolului XX.

Retracing Bartok este conceput ca un proiect multidisciplinar de arheologie culturala dezvoltat de-a lungul mai multor ani, incepand cu anul 2018, si face parte din programul Timisoara 2021 Capitala Europeana a Culturii. Proiectul este co-produs de Sound Update si Timisoara 2021 si este curatoriat de pianistul newyorkez de origine romana Lucian Ban, impreuna cu Sound Update.

Program:
6 noiembrie, ora 19:00, CONCERT Trio Lucian Ban – pian, John Surman -s axofon, Mat Maneri – viola, la Sala Baroc a Muzeului de Arta din Timisoara

7 noiembrie, ora 19:00,  WORKSHOP Retracing Bartok 2019-2021, la Sala Baroc a Muzeului de Arta din Timisoara / Intermezzo pianistic din compozitiile lui Bartok cu #DuoMihailescu (Dragos Mihailescu si Manuela Iana Mihailescu) – formatie de camera a Filarmonicii Banatul din Timisoara / Prezentarea pianului Concert Grand 280VC fabricat de Bösendorfer Klavierfabrik adus de Yamaha Music Europe special de la Viena pentru prestigiosul festival George Enescu de la Bucuresti si acest concert de la Timisoara – prezentator Neumann Balázs / invitat si consultant stiintific al proiectului, Németh István Csaba muzicolog la Institutul de Muzicologie al Academiei Stiintifice Maghiare din Budapesta

8 noiembrie, ora 19:00, CONCERT Trio Lucian Ban – pian, John Surman – saxofon, Mat Maneri – Viola, la Castelul Nako din Sannicolau Mare; transportul Timisoara – Sannicolau si retur este asigurat cu un autocar pus la dispozitie de Primaria Sannicolau Mare. Informatii privind transportul vor fi disponibile pe pagina de facebook a JazzUpdates.