Antigona, o coproductie internationala la Teatrul German

23 aprilie 2017

Teatrul German de Stat Timisoara (TGST) pregateste o coproductie cu Teatrul National Luxemburg, Teatrul Heidelberg, Ruhrfestspiele Recklinghausen si TART Produktion Stuttgart. Spectacolul Antigona, de Bertolt Brecht, in regia lui Bernhard M. Eusterschulte, va avea premiera joi, 27 aprilie 2017, la ora 19,30. Spectacolul are un numar limitat de reprezentati in Timisoara, anume vineri, 28 aprilie 2017, la ora 19,30 si marti, 2 mai 2017, la ora 19,30.

Reprezentatiile au loc in sala Teatrului German si beneficiaza de supratitraj in limba romana. Regia, decorul si costumele sunt semnate de Bernhard M. Eusterschulte. Sound design-ul live este asigurat de Roderik Vanderstraeten, iar dramaturgia de Jürgen Popig. In rolul titular evolueaza actrita Oana Vidoni, ei i se alatura pe scena actorii Olga Török, Nickel Bösenberg, Pascale Noe Adam, Steffen Gangloff, Germain Wagner si Dana Borteanu. In luna iunie 2017, productia va fi prezentata in cadrul Festivalului Ruhrfestspiele de la Recklinghausen (Germania).

Bernhard M. Eusterschulte s-a nascut in 1962 la Beckum, in Renania de Nord-Westfalia, in Germania. A studiat teatrologie, filosofie si germanistica la Ludwig-Maximilians-Universität din München. A urmat cursuri si la Academia de Arte Frumoase din München, la prof. Ben Willikens. In 1999 infiinteaza, impreuna cu Johanna Niedermüller, casa de productii de teatru TART Produktion. Din 2005 lucreaza ca regizor, scenograf si dramaturg liber-profesionist in Stuttgart.

In tragedia lui Sofocle, Antigona se opune vointei unchiului sau, Creon, conducator al Tebei. Acesta dispusese ca trupul rapusului dusman invadator Polinike, fratele Antigonei, sa nu fie inmormantat dupa datina si cu onor, ci sa ramana neinhumat, hrana pentru pasari, ca exemplu si pedeapsa. Acest motiv al literaturii antice este preluat de Bertolt Brecht in 1948, in Elvetia, la scurt timp dupa revenirea sa din Statele Unite, pe baza traducerii lui Friedrich Hölderlin. Intentia lui Brecht era aceea ca, pe baza scriiturii, sa demonstreze validitatea teoriei sale teatrale si a intelesului sau asupra istoriei. Pentru Brecht, Antigona reprezinta singura dintre tragediile antice care „nu a fost complet sufocata de inexplicabila fatalitate a unui destin mistic“.