Concertele saptamanii, la Filarmonica Banatul

19 septembrie 2016

filaromica_banatulMiercuri, 21 septembrie 2016, de la ora 19,00, Sala Capitol va gazdui recitalul cameral sustinut de Luminita Burca (vioara) si Sorin Dogariu (pian). In program: D. Capoianu – Habanera in Re major, L. van Beethoven – Sonata in la minor pentru pian si vioara nr. 4, B. Bartok – Andante in La major pentru vioara si pian BB 26, G. Enescu – Sonata Torso.

Vineri, 23 septembrie 2016, de la ora 19,00, Sala Capitol va gazdui concertul simfonic sustinut de Orchestra simfonica a Filarmonicii Banatul, dirijor Gheorghe Costin. Solisti: Emil Visenescu (clarinet) si Sorin Petrscu (pian). In program: D. Rotaru – Fragile II, concert pentru clarinet si orchestra (p.a.), A. Iorgulescu – concertul pentru pian si orchestra Ipostaze I (p.a.), I. Stravinski – suita Pasarea de foc.

In concertul  de vineri vor fi interpretate doua lucrari concertante a doi cunoscuti compozitori romani – Fragile II, concert pentru clarinet si orchestra de Doina Rotaru, Ipostaze I, concert pentru pian si orchestra de Adrian Iorgulescu. Concertul se va incheia cu Suita pentru orchestra Pasarea de foc, de Igor Stravinski.

Compozitoarea Doina Rotaru este un nume cunoscut atat in cercurile muzicale europene cat si in Canada, Australia sau in America de Sud. Cele peste 100 de lucrari au dezvaluit un limbaj muzical original, foarte apreciat. A fost premiata pentru lucrarile si activitatea ei atat in Romania – in 1996 i-a fost atribuit un premiu de catre Academia Romana – cat si in Europa. Este interesant de observat ca o buna parte dintre compozitiile sale – de facturi diferite – poarta acelasi titlu, sunt “inseriate”: bunaoara Spiralis I-III, Legend I-III, Metabole I-III, Umbre I-IV etc. Aceasta tendinta se observa si la alti compozitori printre care si la Adrian Iorgulescu. Concertul pentru clarinet al Doinei Rotaru va fi interpretat de clarinetistul Emil Visenescu.

Coleg de generatie cu Doina Rotaru, Adrian Iorgulescu s-a nascut la 6 iulie 1951, in Bucuresti. Studiile universitare le-a urmat la Academia de muzica Bucuresti, unde a absovit un curs de Master si apoi de specializare in compozitie. In 1982 a urmat un curs de specializare la Academia Santa Cecilia din Roma. Este doctor in muzicologie si estetica muzicala.

Activitatea prolifica a compozitorului s-a materializat in simfonii, concerte instrumentale, cvartete de coarde, cicluri de lieduri, piese simfonice si camerale, lucrari corale si muzica de film.

Concertul pentru pian, care va fi interpretat de pianistul Sorin Petrescu, a avut premiera in 1977 si are titlul de Ipostaze I. Ipostaze II este un concert pentru clarinet, coarde si percutie cu premiera la Ploiesti in 1978. Ipostaze III este un concert pentru violoncel, revizuit in 1983, Ipostaze IV fiind un concert pentru trei grupe de percutie.

Concertul de vineri seara se va incheia cu Suita simfonica Pasarea de foc, de Igor Stravinski, ,”Muzicianul cu 1001 de fete”, asa cum l-au denumit unii muzicologi si critici muzicali. in diferitele perioade de creatie, el imbratiseaza succesiv aproape toate scolile stilistice ale secolului XX. Mimetismul lui, sau mai bine zis cosmopolitismul muzicii sale deriva si din faptul ca viata lui a fost marcata de peregrinari: s-a nascut in Rusia, refugiat in timpul Primului Razboi Mondial in Elvetia, apoi stabilit in Franta, iar in 1939 il gasim in Statele Unite ale Americii. Azi, el este vazut ca un neoclasic care recurge la formule stilistice ale trecutului, carora le neaga icoana traditionala.

,Pasarea de foc este intr-un fel inrudita cu ,Cocosul de aur a lui  Nicolai Rimski-Korsakov, mentorul lui Stravinski, caruia ii dedica acest prim balet din ciclul celor trei mari balete ale perioadei ruse. Lucrarea a fost compusa ca muzica de balet comandata de Djaghilev pentru compania sa. Subiectul se bazeaza pe un basm din mitologia rusa, in care apare o pasare maiastra cu puteri miraculoase. Trilurile ei pot insanatosi bolnavii si pot sa-i ajute pe saraci, caci din cioc ii cad perle. Se arata doar noaptea stralucind si luminand case si campuri. Este frumoasa si se hraneste cu mere de aur, fiind mereu tanara si nemuritoare. Actiunea se mentine pe linia clasica a baletelor rusesti din secolul al XIX-lea avand la baza istoria Printului Ivan care a capturat pasarea de foc, redandu-i libertatea in schimbul unei pene. Ivan se indragosteste de una dintre printesele din gradina lui Kaschtsei, omul cu degete verzi; este facut prizonier si pasarea de foc il salveaza. Ivan il ucide pe Kaschtsei, iar palatul sau se prabuseste. Ca in orice basm, la final, Ivan fuge cu printesa. Stravinski a extras din balet o suita formata din sapte sectiuni, pe care a orchestrat-o succesiv in 1911, 1919 si 1945. Noi vom asculta varianta cea mai des cantata azi in lume, aceea din 1919.