Malaele revine la Timisoara, cu Mascariciul

22 februarie 2016

Malaele_Mascariciul_640Horatiu Malaele revine la Timisoara cu una dintre operele sale de colectie, un giuvaer de spectacol ce pune in cea mai clara lumina toate atuurile extraordinarului actor pe care, unanim, publicul din Romania il indrageste. Mascariciul, dupa A.P.Cehov, autentica ”ars poetica” pentru actori cu vocatie, este spectacolul pe care Horatiu Malaele (in rolul Vasili Vasilici Svetlovidov) si Niculae Urs (in rolul Nikita Ivanici) il vor juca luni, 29 februarie 2016, de la ora 19,00, pe scena Operei Nationale Romane din Timisoara.

Mascariciul este un eveniment teatral memorabil pentru orice spectator, chiar si pentru acela care calca rar prin teatre. Nu il va putea uita multa vreme, il va amuza copios, dar il va si impresiona, privind altfel actorii si viata lor. O istorie ilustrata a teatrului sau o istorie a stilurilor artei actorului, aflata mereu pe acea margine imperceptibila (pe care Horatiu Malaele stie atat de bine sa o pipaie cu cele o mie de simturi ale sale) dintre tragedie si parodia ei, dintre comedie si caricatura ei, dintre geniu si cabotin. Acest Svetlovidov este in interpretarea lui Malaele un actor tot atat de mare pe cat este de cabotin. De ce? Pentru ca o delicatete innascuta il impiedica sa fie vanitos si il sileste sa se ia in ras. El este mascariciul, adevaratul actor, iar cantecul sau de lebada este o arie a bufonului. Dar si o lectie de actorie, pentru ca Sufleorul, interpretat de Niculae Urs (pe care Horatiu Malaele l-a atras intr-o aventura a creatiei de o mare coerenta, intr-o reprezentare pitoreasca, mizerabila si induiosatoare a deosebirii dintre artist si omul de rand), care stie pe dinafara nenumarate roluri, incalzit de vodca, incearca sa le si interpreteze. Minunat fiecare, minunati ca parteneri unul pentru celalalt, Horatiu Malaele – intr-o ipostaza a vulnerabilitatii artistice mai putin cunoscuta – si Niculae Urs – care face un rol de o mare delicatete si sensibilitate – Actorul si Sufleorul, Svetlovidov si Nikita Ivanici privesc inapoi cand cu manie, cand cu mandrie, cand cu melancolie….se joaca mici scene, bijuterii teatrale, se schimba replici, lumini, registre poetice, stilistice, se barfeste, se bea, se ofteaza. Fragmente, scene mici, pasaje din monologuri celebre. Din roluri jucate sau doar visate, dorite. Momente speciale, regizate si interpretate cu mijloacele sensibilitatii, edificiu pe care este, de fapt, construit tot spectacolul. Intre Shakespeare si Cehov, intre Lopahin si Lear, un traseu pe care bufonul din el nu-l paraseste pe Svetlovidov. Nici o clipa nu se dizolva amestecul ciudat de la inceput, de sfarsit de lume si inceput de alta, de spovedanie sincera, totala, in care se poate privi inauntru, adanc, pana in cel mai mic cotlon. Ironie, autoironie, poante, ludic, rasu’ – plansu’, iritare, gesturi de artisti, gesturi de betivi, nostalgie, sentimentul devastator al inutilitatii ca artist si om, iluzia ca fara Svetlovidovi teatrul moare. Dispare. O iluzie insa, fara de care actorul nu se poate sui pe scena.

Dramatizarea si adaptare scenica sunt asumate chiar de interpreti, iar regia ii apartine lui Horatiu Malaele, Decorul este creatia Ninei Brumusila, costumele sunt realizate de Adriana Popa, iar muzica este compusa de George Marcu. Biletele pentru prima reprezentatie la Timisoara, in 2016, a spectacolului Mascariciul costa, in functie de loc, intre 50 si 90 de lei si s-au pus in vanzare la Agentia Operei.